De charme van de “tweede” stad 010 vs 13
Een ieder kent mij, Wesley van den Bos, als trotse Rotterdammer, trots die wat meer gevoeld zou mogen worden door de inwoners van deze gave, tweede stad van Nederland. Wat niet iedereen weet is dat ik maandelijks een bezoekje breng aan Marseille, de tweede stad van Frankrijk, departement 13. Mijn partner is Frans en woont hier, dus ja, een lange afstandsrelatie was snel geboren. Wat mij direct opviel tijdens mijn eerste bezoeken aan deze havenstad waren de overeenkomsten met Rotterdam. Marseille, vierde havenstad van Europa, stad met veel verschillende culturen en een rauw randje. Open en direct en dat is uniek, zeker voor Fransen. Ik voelde me hier dus al snel thuis.
Naast het bekende romantische Amsterdam is buurstad Rotterdam, de op één na dichtst bevolkte stad van Nederland, door Fransen nog relatief onontdekt
Juist het toonaangevende, Franse magazine “The Good Life” wijdt afgelopen maand een prachtig artikel (19 pagina’s) aan Rotterdam. De maritieme hoofdstad van Europa. Men is onder de indruk van de architectuur, innovatieve concepten in de stad en bejubelt deze tweede stad van Nederland. Waar de Rotterdammers bezig zijn met vernieuwing op het gebied van energie, duurzaamheid en watermanagement, zo doen dat zeker ook de Marseillais. In het departement Bouches-du-Rhône waar Marseille onder valt heeft men meerdere overheidsapparaten om de kustlijn te beschermen en te behouden voor het geweld van vervuiling in deze tegenwoordige tijd.
“Wie nog nooit in de helblauwe wateren van La Ciotat heeft gezwommen,
weet niet wat het ware leven is” – Blacklist 2019
Een prachtige natuurgebied strekt zich uit in het zuiden van Cassis tot aan La Ciotat. Indrukwekkende kliffen en helderblauw water, kilometers lang. Door de Fransen liefkozend de “Calanques” genoemd. Een absolute must om gezien te hebben. Dit wordt zelfs gemeld in de populaire Netflix serie ‘The Blacklist’. Marseille laat zien dat zij naast een havenstad van betekenis te zijn, ook zeer zeker in staat is om dit te combineren met het beschermen van natuurschoon. Marseille is wat dat betreft een stad die vooruitloopt in de klimaatbeheersing. Zo worden de aangemeerde cruiseschepen die de stad aandoen al voorzien van elektrische stroom in plaats dat zij op hun brandstof doorgaan. Een mooi idee voor Rotterdam? Ook de stad zelf is de laatste jaren hard aan de weg aan het timmeren om de juiste make over te realiseren. Vergelijk het met het Rotterdam van 5 tot 10 jaar geleden. Historische panden in de binnenstad worden schoongemaakt, trottoirs vernieuwd en meer er wordt meer groen geplant. Zelfs de gehele kustlijn wordt opnieuw bestraat en vervangen.
Rauw en internationale havensteden en het Calimero-effect
Hoe fijn het dan ook is om te lezen dat Rotterdam als onontdekte parel van Nederland wordt gezien, ditzelfde geldt wat mij betreft voor Marseille. Beide havensteden zijn rauw en internationaal maar met een meer dan bijzondere charme. Dat tweede stad syndroom, het zogenoemde Calimero-effect is dan zeker ook niet meer van toepassing. Waar Marseille naast het Franse volkslied (de Marseillaise) zeker meer dan trots mag zijn op haar stad en omgeving geldt dat ten zeerste ook voor Rotterdam. Deze innovatieve broedplaats kijkt vooruit en ontwikkelt zich als nooit tevoren. Wethouder Barbara Kathmann (economische zaken) legt dit zeer goed uit in het artikel van ‘The Good Life’. Circulaire economie wordt van alle kanten aangemoedigd in Rotterdam. Dit onder bezielend oog van, inmiddels een symbool voor de stad, burgemeester Ahmed Aboutaleb. Ook hij krijgt een prominente plek in dit epos van het Franse magazine.
De cirkel is rond
Mooi detail is dat ‘Manifesto’ de pan-Europese kunstbeurs, ooit gestart is in Rotterdam (1996) en dit jaar voor de dertiende keer zal neerstrijken in… juist, Marseille. Zo is voor mij de cirkel weer rond. Waar de Fransen dus Rotterdam prijzen, wens ik hetzelfde te doen met die ‘tweelingstad’ Marseille. Voor een ieder die toch liever wat meer te weten komt over Rotterdam. Je weet ons te vinden via Around010!
Bronnen: ‘The Good Life Magazine’